Zwrot towaru w sklepie – kiedy jest możliwy?

Nasze zakupy nie zawsze są przemyślane i zdarza się, że coś, co bardzo podobało nam się w sklepie, w domu okazuje się mało atrakcyjne. Tak zwykle dzieje się z ubraniami i butami, ale także innymi rzeczami kupionymi spontanicznie i to zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i tych online. Nietrafiony zakup to duży problem, choćby ze względu na poniesione koszty. Warto więc wiedzieć, czy w takich sytuacjach możliwy jest zgodnie z przepisami zwrot towaru w sklepie.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym – zastanów się 3 razy, zanim kupisz!

Nieprzemyślane zakupy w sklepie stacjonarnym niestety mogą okazać się bardzo kosztowne, ponieważ zgodnie z przepisami sprzedawca w takim sklepie nie ma obowiązku przyjęcia towaru tylko dlatego, że przestał nam się podobać. Oczywiście może to zrobić, ale będzie to tylko i wyłącznie jego dobra wola. Niektóre sklepy, również te sieciowe rzeczywiście umożliwiają w takich sytuacjach zwrot towaru, ale nie należy brać tego za regułę obowiązującą wszędzie. Takie prawo ma też najczęściej wiele ograniczeń – np. zwrot towaru możliwy jest tylko w określonym terminie od dnia zakupu i na podstawie paragonu, czy też wyłącznie w oryginalnym opakowaniu.

Wadliwy towar – zwrot towaru prawo konsumenta

Zupełnie inaczej wygląda zwrot towaru uszkodzonego lub z wadą, który kupiliśmy w sklepie stacjonarnym. Jeśli wadę towaru odkryjemy w domu, to możemy go zwrócić do sklepu w ramach rękojmi lub gwarancji i jest to nasze prawo wynikające z przepisów m.in. Kodeksu Cywilnego!

Rękojmia a gwarancja – czym się różnią?

Rękojmia to pojęcie z kodeksu cywilnego, które oznacza odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedawany towar. Na podstawie tych przepisów sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru wadliwego i dotyczy to zarówno wady fizycznej, jak i prawnej. Rękojmia obowiązuje przez 2 lata od zakupu towarów nowych i 1 rok w przypadku towarów używanych. Prawem rękojmi objęte są wszystkie towary konsumpcyjne, a reklamację na jej podstawie można złożyć w dowolnej formie i to nawet nie posiadając już paragonu, czy oryginalnego opakowania produktu. Najlepiej zrobić to pisemnie, a w piśmie do sprzedawcy wyraźnie opisać wadę towaru, czyli przyczynę złożenia reklamacji, a także opisać swoje oczekiwania czyli np.:

  •    wymianę towaru na nowy,
  •    jego naprawę,
  •    zwrot pieniędzy
  •    lub obniżenie ceny.

Gwarancja również daje konsumentowi prawo do złożenia reklamacji w przypadku wykrycia wady towaru, jednak tym razem adresatem reklamacji nie jest sprzedawca, lecz producent. Warunkiem skorzystania z tej ścieżki reklamacyjnej jest oczywiście istnienie gwarancji – niestety nie wszyscy producenci ją dają, ponieważ nie mają takiego obowiązku. Zwykle gwarancją objęte są urządzenia elektroniczne i sprzęt AGD.

Zwrot towaru w sklepie online – aż 14 dni na zwrot bez podania przyczyny!

Sklepy internetowe obowiązują dokładnie te same przepisy, co sklepy stacjonarne, czyli wadliwy towar można w nich zwrócić na zasadzie rękojmi lub gwarancji. Jednak klienci sklepów online mają dodatkowy przywilej zwrotu towaru. W ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru zakupionego zdalnie (przez Internet lub telefon) można zwrócić towar bez podania przyczyny. W tym terminie konieczne jest jednak przesłanie do sklepu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a także w ciągu kolejnych 14 dni odesłanie towaru na własny koszt. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić kupującemu pieniądze – ma na taki zwrot 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Warto pamiętać, że nie zawsze taki zwrot towaru kupionego online jest możliwy, ponieważ ustawodawca przewidział kilka wyjątków w tym zakresie. W ciągu 14 dni nie można zwrócić m.in. towarów robionych na zamówienie, towarów szybko psujących się lub o krótkim terminie ważności, a także programów komputerowych i płyt z muzyką lub filmami, których zafoliowane opakowania zostały przez kupującego naruszone.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *